1. Giriş

Her zaman bir deniz taşıtında yük muayenesi yapmanız veya numune almanız gerekmez; fakat bu tür bir işlem yapmanız gerekirse kaptan, mürettebat ve civardaki diğer çalışanların ne yapmayı amaçladığınızı bildiklerinden daima emin olun. Bu kılavuz, gemilerde veya diğer deniz taşıtlarında çalışırken karşılaşabileceğiniz güvenlik risklerine dair genel bir bakış sunmayı amaçlar.
Daima ulusal mevzuat ve yönergenize başvurmalısınız.

Gemilerde veya deniz taşıtlarında çalışan personel için risk değerlendirmeleri ve iş güvenliği uygulamaları mevcut olmalıdır.


1.1 Uygun güvenlik ekipmanı

Güvenlik ekipmanları bulunmalı ve giyilmelidir. Bu ekipmanlar şunları içerebilir:


Dar bir alana girmeniz gerekirse aşağıdakileri içeren ek uzman ekipmanı (ve bunları kullanmak için eğitim) gerekecektir:
Basınçlı hava soluma cihazlarını kullanmadan önce sağlık kontrolleri, eğitim ve düzenli yenileme eğitimleri gereklidir.



2. Deniz taşıtlarına ulaşım

Bu bölüm, deniz taşıtlarına nasıl güvenli binileceğine ilişkin kılavuz bilgiler içermektedir. Mevzuat, gemide yasal bir iş yapan herkesin gemiye biniş ve inişleri için deniz taşıtı kaptanının güvenli araçlar sağlamasını gerektirir. Bu, görevlerini ifa eden muayene memurlarını da kapsar.

Deniz taşıtlarına ulaşım genellikle güvenli bir şekilde sağlamlaştırılmış borda iskelesi ve asma merdiven ile sağlanır. Asma merdivenin suyun üzerinden geçtiği alanda güvenlik ağları bulunmalıdır.

Güvenli olduğundan emin olana kadar bir deniz taşıtına binmeye çalışmamalısınız. Merdivenler veya asma merdivenler genellikle kaygan veya buzludur. Kaymaz güvenlik ayakkabılar, bir kaza riskini azaltacaktır; fakat yine de, özellikle karanlıkta dikkatli olmalısınız. Aşağıdaki kılavuz bilgilere ek olarak yüksekte çalışma bölümünü de okumalısınız.


2.1 İskeleden gemiye binme

Rıhtım kenarından bir deniz taşıtına binerken, temin edilen borda iskelesi veya asma merdiven kullanmalısınız. Bunları kullanmadan önce şu hususları kontrol edin:

2.2 Başka bir deniz taşıtından gemiye binme

Bir deniz taşıtından diğerine binilmesi oldukça tehlikeli olabilir. Mümkünse bundan kaçının. Bir deniz taşıtı hareket halindeyken bunu asla denemeyin. Gerekli olması durumunda, diğer deniz taşıtına güvenli ulaşımı sağlamak normalde dış taraftaki geminin (yani liman kıyısından en uzakta olanın) sorumluluğudur. Tek istisna, dış taraftaki geminin çok daha düşük borda yüksekliğine (yani güvertenin daha alçak olması ve bu nedenle ulaşımın tırmanma gerektirmesi) sahip olmasıdır ki bu durumda size güvenli ulaşımı sağlamak daha yüksek borda yüksekliğine sahip taşıtın sorumluluğudur. Bu durum genellikle ip merdivenlerin kullanılmasını gerektirir ve bunları ulaşım için kullanmanız gereken tek durumdur. Güvenli bir şekilde nasıl yapılacağı gösterilene kadar ip merdivenlere tırmanmaya çalışmayın.

Unutmayın: bir deniz taşıtından diğerine binerken daima can yeleği giymelisiniz ve özellikle kötü havalarda azami dikkat göstermelisiniz.


2.3 Merdiven kullanma

Bir deniz taşıtına ulaşmak için portatif merdiven kullanmayın. Ancak başka bir nedenle kullanmanız gerekirse iyi üretilmiş, iyi bakım yapılmış ve ve yeterli dayanma gücüne sahip olmalıdır ('evsel kullanım için' ibaresi taşıyan merdivenler kullanılmamalıdır). Ayrıca aşağıdaki güvenlik tedbirlerini de alın:
Can yeleği gibi bir güvenlik kıyafeti giyiyorsanız veya kask takıyorsanız, basamaklara takılabilecekleri için azami dikkat gösterin.


2.4 Personel taşıyıcılar

Personel taşıyıcılar bazen kıyıdan açıktaki mobil sondaj ünitelerinde bulunan personel tarafından kullanılır. Bunlar sağlığa en zararlı ulaşım araçlarından biridir ve yalnızca özel olarak eğitilmiş kişiler tarafından kullanılmalıdır. Petrol endüstrisi, personel taşıyıcı kullanma ihtimali bulunan resmi personelin eğitimine yardımcı olabilir. Personel taşıyıcı kullanımını içeren herhangi bir işlem iyi planlanmalı ve yakından denetlenmelidir. Bu yöntemle kıyıdan açıkta bulunan mobil bir sondaj ünitesine çıkacaksanız:
Bu tür bir çıkış işlemi kötü (fırtınalı) havalarda yapılmamalıdır.



3. Gemide çalışma

Deniz taşıtlarının her kısmına özgü birçok tehlike bulunmaktadır. Böcekler oldukça dirençlidir ve neredeyse her yerde bulunabilir; bagaj bölümlerinde fareler bulunur ve tüm alanlarda insanlar tarafından kirli nesneler bırakılabilir ve bunlara eldivensiz dokunulmamalıdır.

Gemi ekipmanı: Sorumlu bir görevliye danışmadan asla gemideki herhangi bir ekipmanı muayene etmeye çalışmayın. Güvenlik ekipmanı, navigasyon cihazları veya elektrik sistemlerine niteliksiz kişilerce müdahale yolcuların ve mürettebatın güvenliğini tehlikeye atarak geminin güvenliğini etkileyebilir. Bir suç işleyebilirsiniz.

Yolcu bölümleri ve mürettebat bölümleri: Bu bölümleri ararken döşemelere gizlenmiş olabilecek kesici aletlere karşı dikkatli olun. Can yeleği gibi herhangi bir güvenlik ekipmanını çıkarırsanız, gemiden ayrılmadan önce yerine koymalısınız.

Yük bölümleri ve kilitli dolaplar: Sağlığa zararlı kimyasallar ve ekipmanlara karşı dikkatli olun. Bu alanlarda ne bulunduğundan emin değilseniz öncelikle kontrol edip mürettebattan yardım isteyin.

Tuvaletler: Atılmış enjeksiyon iğneleri vb. şeklindeki olası sağlık tehlikelerini oluşturmakla beraber, tuvaletlerde aşındırıcı temizlik kimyasalları ve dezenfektanlar bulunabilir. Bu alanları aramanız gerekirse uygun güvenlik kıyafeti ve ekipmanlarını, özellikle eldivenleri takın ve sonrasında derhal ellerinizi yıkayın.

Mutfaklar: Elektrikli pişirme ekipmanları yüksek voltajlarda çalışır ve çok sıcak olabilirler. Çöp poşetlerindeki ve kutularında kırık cam vb.ye karşı dikkatli olun. Bazı deniz taşıtları mutfak asansörü ile donatılmıştır. Bunlar bilhassa tehlikelidir ve giriş için kullanılmamalıdır.

Bagaj bölümleri: Ambarlar, özellikle yükleme veya boşaltma işlemi devam ederken bilhassa tehlikelidir. Buralara girmeden önce izin alın. Uygun güvenlik kıyafeti ve baret takın. Yolculuk sırasında, özellikle deniz dalgalı iken yükler kayabileceği için azami dikkat gösterin.

Unutmayın: bu tehlikeli ortamda çalışırken ulusal mevzuat ve yönergenize başvurun.


3.1 Tehlikeler nelerdir?

Deniz taşıtlarındaki tehlikeler ciddiyet açısından çeşitlilik gösterir. Hiçbir alternatif bulunmadığında yükü yalnızca muayene etmeli ve numune almalısınız. Bazı ortamlara girmeden önce kapsamlı eğitim almanız gerekir. Asla geminin kaptanını veya sorumlu güverte görevlisini bilgilendirmeden çalışmaya başlamamalısınız.

Başlıca tehlikelerden bazıları aşağıda sıralanmaktadır:

TehlikeKarşı tedbir
Yalnız çalışma: Yalnız çalışırken, sıkışma veya yaralanma ve yardım isteyememe tehlikesi bulunmaktadır.Yalnız çalışma: Yalnız çalışmaktan kaçının; fakat yalnız çalışmanız gerekirse güvenliğinizi kontrol etmekten sorumlu kişiler ile iyi iletişim kurmayı sürdürün ve çalışmaya başlamadan önce her zaman yerinizi ve maksadınızı başkalarına bildirin. Ofisten ayrılmadan önce telsizinizi kontrol etmeyi unutmayın.
Aydınlatma: Yeterli aydınlatma sağlamak gemi kaptanının sorumluluğudur; fakat bu durum her zaman mümkün değildir.Aydınlatma: Yeterli aydınlatma bulunmuyorsa, örneğin ambar ağızlarını veya girişleri açarken, uygun bir IS el feneri veya iş lambası kullanılabilir.
Kayma ve düşme: Gemi güvertesi ıslak veya kayma riski getiren yağ veya balık kalıntıları ile kaplı olabilir.Kayma ve düşme: Uygun anti-statik, kaymaz ayakkabılar/botlar giyin. Yağların dökülebileceği güverte makinelerinin etrafında veya sızıntı yapan yük belirlendiğinde özel dikkat gösterin.
Makineler: Gemi demir atmış vaziyette iken, aşağıdakileri kapsayan çeşitli makineler kullanımda olabilir:
  • havalandırma ekipmanı;
  • jeneratörler;
  • vinçler;
  • forklift, vinç, konveyör veya asansörler dahil olmak üzere yük taşıma makineleri.
Makineler: Hareketli makinelerden uzakta durun ve reflektörlü kıyafet ve baret takın. Unutmayın: operatörün, özellikle ambarda sınırlı bir görüş alanı bulunmaktadır. Görevlilerin veya mürettebatın tüm talimatlarına uymalısınız.
Unutmayın: gelgit havzalarında geminin tonoz hatlarının, vinçler kullanılarak sık sık ayarlanması gerekebilir. Bu işlemlerden çok uzakta durun.
Asbest: Modern deniz taşıtları herhangi bir sağlığa zararlı asbest içermez; ancak eski taşıtlar yangın koruması veya ısı yalıtımı olarak asbest bulundurabilir.Asbest: Eski deniz taşıtlarında veya düşük standartlara sahip ülkelerde kayıtlı deniz taşıtlarında özel dikkat gösterin. Herhangi boru kaplamasını veya yalıtımını ellemeyin. Bir risk bulunduğunu düşünürseniz derhal alanı terk edin ve kaptanı bilgilendirin.
Gemi ekipmanı: Gemide tedarik edilecek güvenlik ekipmanını kullanma fırsatı teklif edilebilir. Ancak, nasıl kullanılacağı konusunda eğitilmedikçe ve çalışma düzeninden tatmin olmadıkça bunları kullanmamalısınız.Gemi ekipmanı: Gemi kaptanı tarafından temin edilen ekipmanı kullanmanız zaruri olmamalıdır. Gerekli olması halinde, uygun eğitimle daima resmi ekipmanlar kullanılmalıdır.
Soğuk hava depoları: Soğuk hava depolarının kendiliğinden kilitleme mekanizmaları bulunabilir ve eşyayı korumak için özel bir ortama sahip olabilir. Genellikle -25 °C veya daha düşük sıcaklıkta tutulurlar.Soğuk hava depoları:
  • Zorlukla karşılaşmanız halinde yardım istemek için daima kapının dışında birilerini görevlendirin.
  • İçeri girmeden önce depoda yeterli oksijen bulunduğunu ve sağlığa zararlı gaz bulunup bulunmadığını kontrol edin.
  • Soğuktan korunmak için yalıtımlı kıyafet giyin.
  • Vücut ısınızın çok düşük bir seviyeye düşmemesini sağlamak için soğuk hava deposunda geçireceğiniz süreyi sınırlayın.
Yağlar ve diğer döküntülerle temas: Yağ döküntüleri veya sızıntı yapan yükler ile karşılaşabilirsiniz. Yağ veya yük, temas veya soluma yoluyla sağlığa zararlı olabilir.Yağlar ve diğer döküntülerle temas: Bir döküntü veya konteynerden bir sızıntı görürseniz, bunun tanımlanıp tanımlanmadığını kontrol edin. Yetkili bir kişi tarafından tamamen güvenli olduğuna hükmedilmedikçe uzaklaşın ve kaptanı bilgilendirin. Güvenli görülseler dahil döküntülerle, bir cilt reaksiyonundan mustarip olabileceğiniz için herhangi temastan kaçının. Herhangi bir semptom belirirse uygun tıbbi müdahaleye başvurun.
Unutmayın: kendi başlarına güvenli olan kimyasallar dahi zehirli dumanlar yayarak veya yaralanmaya veya yangın başlatmaya yeterli ısılar çıkararak birbirleriyle (veya ortamdaki su buharı ile) tepkimeye girebilir.
Aşırı gürültü: Demirli haldeyken dahi gemide çalışırken, aşağıdakileri içeren birçok gürültülü makineler bulunabilir:
  • havalandırma ekipmanı;
  • jeneratörler;
  • vinçler;
  • forklift, vinç, konveyör veya asansörler dahil olmak üzere yük taşıma makineleri.
Aşırı gürültü: Riskleri değerlendirmeli ve maruziyeti sınırlamalısınız veya kulak koruyucular kullanmalısınız. Orta düzeyde gürültüye dahi uzun süreli maruziyet işitme duyunuza zarar verebilir.
Unutmayın: aşırı gürültü iletişimi engelleyebilir ve diğer tehlikelere karşı farkındalığınızı azaltabilir.
Dar alanlar: Daha önce belirtildiği gibi, gemilerde aşağıdakileri kapsayan dar alanlar:
  • balast tankları,
  • saklama dolapları,
  • yük ambarı ve tankları,
  • motor ve makine daireleri
zehirli dumanlar ve maddeler dahil olmak üzere çok çeşitli riskler oluşturabilir.
Dar alanlar: Asla uygun eğitim ve ekipman olmadan herhangi bir dar alana girmeyin. Daima bir risk değerlendirmesi gerçekleştirilmeli ve herhangi bir dar alana girmeden önce kaptandan veya sorumlu güverte görevlisinden izin alınmalıdır.



Bu bölümde yer alan kılavuz bilgiler, bazen muayene ve numune alma prosedürü sırasında karşılaşılan risklere, kullanmanız gereken güvenlik ekipmanları ve almanız gereken önlemlere ait genel uyarı işlevini amaçlamaktadır.
Daha fazla bilgi için ulusal idarenizin mevzuat ve yönergesine başvurmalısınız.


Revizyonlar
Sürüm Tarih Değişiklikler
1.0 12.10.2012 İlk sürüm